waar zijn de regenwormen?

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

cin
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2015, 08:40

waar zijn de regenwormen?

Berichtdoor cin » 21 Aug 2015, 16:53

Het is mij de afgelopen weken opgevallen dat ik zo weinig regenwormen tegenkom. Normaal gezien zie ik er altijd wel een aantal wegglibberen onder mulch wanneer ik iets ga oogsten of planten. Maar nu helemaal niets en als ik er al eentje tegenkom dan lijkt er amper leven in te zitten. Hebben jullie dit ook vastgesteld ? Ik vermoed dat de droogte en warmte van de afgelopen tijd er voor iets tussen zit , maar u het toch weer iets vochtiger is zie ik ze nog niet terugkomen. Als dit zich alleen hier voordoet dan moet ik de oorzaak elders gaan zoeken: gebruikte compost of mulch ? Het spuiten van buur boer ? Alvast bedankt voor jullie ervaringen, ideeën of inzichten.

permanatuurtuin
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 18:25

Re: waar zijn de regenwormen?

Berichtdoor permanatuurtuin » 21 Aug 2015, 19:41

Het ligt er maar net aan om wat voor soort regenworm het gaat. Je hebt nogal veel soorten (rond de 29 in Nederland en België). Ik verwacht dat sommige regenwormen hoe dan ook naar diepere lagen gegaan zijn. Misschien bevat de mulch niet meer genoeg eten of als het om stro gaat zou het vergif in het materiaal het probleem kunnen zijn. Sommige soorten regenwormen vertonen weinig leven dus omdat ze niet heel actief zijn betekent het niet dat ze direct ziek... zijn. Ik zou mij er niet direct te veel zorgen over maken.

Natuur regelt zichzelf en het leven vindt tot nu toe altijd een oplossing. Hij duurt soms alleen heel lang.

mitm_Karla

Berichtdoor mitm_Karla » 06 Okt 2015, 14:08

het aantal regenwormen dat je in de grond kunt tellen is altijd het hoogst in het voorjaar en najaar, in de zomer wordt het een stuk lager.

Natuurlijk zullen ze iets actiever kunnen blijven op goed gemulchede bedden, maar de zomer is niet hun meest actieve periode.

cin
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2015, 08:40

Berichtdoor cin » 07 Okt 2015, 09:07

Bedankt voor jullie antwoorden. Ondertussen zijn ze inderdaad terug. Het was deze zomer natuurlijk wel uitzonderlijk droog en de vorige jaren ' observeerde' ik nog niet zo intens als nu.