asbest in de bodem van de moestuin

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

Sandra
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2016, 10:33

asbest in de bodem van de moestuin

Berichtdoor Sandra » 28 Mrt 2016, 11:26

Ik kocht een huisje met een klein tuintje (mijn 1e tuintje!) en kon dus eindelijk (joepie, joepie!) zelf groentes, fruit en kruiden gaan kweken, zo dacht ik. Toen ik enkele oude planten verwijderde, kwam ik echter tot de conclusie dat er asbest in de bodem zit!!

Ik heb al gelezen dat wilg en goudsbloem en enkele andere planten de bodem kunnen reinigen. Maar dat zal niet gelden bij asbest in de bodem, vermoed ik? Wil dit nu zeggen dat ik hier nooit eetbare dingen zal kunnen telen? Of zie ik het te zwart in?

Dankjewel alvast voor het delen van jullie visies!
Sandra

Dutch John
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2015, 07:25

Re: asbest in de bodem van de moestuin

Berichtdoor Dutch John » 29 Mrt 2016, 10:27

Het ligt aan de concentratie en de grootte. Het maakt nogal verschil of je tuin een dumpplaats van Eternit is of dat je hier en daar een stukje golfplaat vindt. Meestal betreft het het laatste. In dat geval: de stukjes verzamelen (eventueel eerst nat maken) en ingepakt in plastic een keer afleveren bij de milieustraat Asbest is vooral gevaarlijk als je het in de vorm van fijn stof inademt. Planten zullen het niet snel opnemen en indien toch, dan neem ik aan dat je de planten niet zult oproken. Er sterven maar weinig mensen aan asbestose. Er sterven heel veel mensen aan de gevolgen van roken. Graag relativeren.

Groet,
DJ

barbaras
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2015, 21:55

Berichtdoor barbaras » 29 Mrt 2016, 13:42

zoals Dutch John zegt, voornamelijk het stof is gevaarlijk bij asbest platen. Een plaat zelf brengt geen schade toe aan mens of dier. Het werd vroeger veel gebruikt om dierenverblijven van te maken of schuurtjes te voorzien van daken. Naast dat het brandvertragend werkt, is het ook waterdicht. Maar het breken of verzagen of doorboren van de platen, dat brengt stof vrij waarin deeltjes zitten die zich kunnen vestigen op longen. Hiervan kun je asbestkanker krijgen.

Het is nog onduidelijk waarom sommige mensen wel ziek worden van asbeststof na dit slechts incidenteel te hebben ingeademd en anderen niet ziek werden terwijl ze er toch regelmatig mee in contact kwamen.

Je geeft niet aan hoe je de asbest in de bodem hebt aangetroffen. Zijn het stukken plaat, of kleine brokjes?

Voordat je de asbest af gaat leveren bij de milieustraat, eerst even informeren bij je gemeente. Meestal moet je het vooraf aanmelden. Ook zijn er verpakkingsvoorschriften voor het aanbieden.

groet,
Barbara

Sandra
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2016, 10:33

Berichtdoor Sandra » 30 Mrt 2016, 05:46

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Het is een combinatie van beide: Er zitten ganse stukken golfplaat in (meer achteraan in de tuin) en kleinere stukjes/brokjes (meer vooraan).

Sandra