composthoop of mulch ter plekke

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

Sandra
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2016, 10:33

composthoop of mulch ter plekke

Berichtdoor Sandra » 03 Apr 2016, 21:15

Een vriend zei me vandaag dat hij geen composthoop meer gebruikt, dat hij in de plaats daarvan tuinafval gewoon ter plekke (waar het valt) laat liggen, dat dit veel beter werkt.

Wat is jullie ervaring hiermee? En wat dan met keukenafval? Dat kun je toch niet zomaar in de tuin gooien? Dan heb je toch sowieso nog een composthoop nodig? Of vergis ik mij? Of kan hiervoor misschien een wormenbak volstaan?

Alvast bedankt voor het delen van jullie visie! :)
Sandra

Dutch John
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2015, 07:25

Re: composthoop of mulch ter plekke

Berichtdoor Dutch John » 04 Apr 2016, 07:35

Je hebt gelijk. Een composthoop voor het keukenafval, terwijl je loof en blad gebruikt voor mulch. Voor zaaibedden met veel fijn zaaigoed, zoals polycultuurbedden kun je geen mulch gebruiken, maar strooi je een laagje gezeefde compost. En dan een composthoop wel zo makkelijk. Om voldoende compost te verkrijgen, dien je af en toe ook wat ander materiaal als bladafval toe te voegen. Kalm aan met kippenmest. Grassen kunnen vervilten, dus goed spreiden en mengen.

De perfecte composthoop bestaat uit verschillende soorten afval die in een paar maanden heet composteren tot bruikbaar materiaal. In de praktijk is de toevoer van afval langzaam en met beetjes. Voor ons werkt het volgende prima: je stort je afval op een daarvoor bestemde plaats, gewoon op de aarde, zodat bodemleven erin kan kruipen. Hiermee ga je door tot begin van het voorjaar. Dan zet je de hoop met een riek om naar een plek naast de oude hoop en werk die netjes af. Een dun laagje laten liggen op de oude plek, waar je weer verder gaat met afval storten, ook tegen de omgezette hoop aan. Zo ent je het nieuwe afval. Zorg dat de hopen niet uitdrogen, maar niet afdekken met luchtdicht materiaal. Mooi ziet er zo'n afvalhoop niet uit, maar het ruikt niet. Het voorjaar erna verwerk je de oude hoop die in 2 jaar mooi zwart kruimig is geworden. Zeven met kippengaas en de grove delen terug op de verse hoop.

Je kunt natuurlijk ook compstbakken gebruiken, maar die kosten en zijn niet erg handig als je gaat scheppen.

Groet,
DJ

Sandra
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2016, 10:33

Berichtdoor Sandra » 06 Apr 2016, 19:19

Dankjewel voor de tips, tof! Ik wilde de composthoop misschien wel gaan afschermen met paletten. Of is dat ook niet handig?

Hoe zal ik trouwens merken dat ik te veel kippenmest op de composthoop gooi. Wat gebeurt er dan met de composthoop?

Mooie avond!

Dutch John
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2015, 07:25

Berichtdoor Dutch John » 06 Apr 2016, 19:53

Kippenmest bevat veel stikstof, kali en fosfaat. Groeien de planten te gretig van. Ik houd het bij ongeveer 10% kippenmest in de composthoop, maar ik kan dat getal niet onderbouwen. Gevoelskwestie.

Zelf vind ik een afscherming niet handig, maar dat ben ik. Bovendien rotten de pallets binnen een paar jaar weg en is de vraag of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Groet,
DJ