Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

Yule
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2012, 14:49

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Berichtdoor Yule » 30 Aug 2012, 12:13

Al enige jaren geleden heb ik me verdiept in permacultuur (boeken) zodat ik beslagen ten ijs zou komen voor de aanleg van onze tuin. Dacht ik.

We hebben een nieuwbouwhuis gekocht en wonen er nu 2 zomers. We passen her en der permacultuur principes toe (verschillende plantenlagen, onkruid op de kale grond leggen, insecten aantrekken met bloemenveldje, gilde beplanting, kruidenspiraal, moerasje) maar het blijkt toch erg moeilijk om onze tuin 'tot leven te wekken'.
Nu is het natuurlijk pas een nieuw ecosysteem waarbij we begonnen met zandzandzand, we hebben de planten gedeeltes afgegraven en volgestort met tuinaarde en compost, maar de moestuin levert nu in het tweede seizoen nog steeds nauwelijks iets op. Ik mest af en toe bij met koemestkorrels (3x per jaar).
Ik heb zo'n 20 verschillende groenten geprobeerd maar alleen broccoli en radijs hebben het aardig gedaan. Alles blijft heel klein en miezerig of geeft geen vrucht. Zelfs mijn 3-gezusters groepje heeft maar 2 bonen opgeleverd, 1 zielige maiskolf en minipompoentjes die al van de plant afrotten voor ze 5 cm groot zijn...
Oftewel, we raken een tikje ontmoedigd... ;-)
Wat het wel geweldig doet is de abrikozenboom, die we vorige voorjaar geplant hebben. Die zat tegen alle verwachtingen in helemaal stampvol abrikozen. Waarschijnlijk is dat ook een signaal dat we met erg arme zanderige grond te maken hebben (a la Middellandse Zeegebied).

We hebben een wormenbak gestart onlangs.

Verder willen we dit najaar de tuin volledig onder een dikke laag mulch bedekken om de bodem te verbeteren, maar we weten niet zo goed hoe we aan materiaal moeten komen (aangezien hier nog steeds niet zoveel groeit).
Ik denk zelf aan stro maar hoe kom je daar makkelijk aan? En welke andere lagen zijn van belang? Mest, uit een zak?? Kalk? Bloedmeel? Anderszins? En waar haal je dat? Bij het tuincentrum vind ik niet alles...

Wie heeft advies voor ons over mulchen en andere adviezen om de bodem te verbeteren?

Robert en Monique Knops
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2012, 14:49

Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Berichtdoor Robert en Monique Knops » 30 Aug 2012, 12:56

Ik denk dat jullie zo te zien vooral met droogte problemen te doen hebben, wat ook mede verklaard waarom de abrikoos het goed doet. Een abrikoos heeft namelijk graag warmte en droogte. De zand warmd inderdaad ook op wat gunstig is voor wat meer warmminnende soorten. Ik denk dat mulch inderdaad de beste oplossing is. Je zou evt. wat klei/leemkorrels door de grond heen kunnen mengen die wat makkelijker vocht vasthouden. Ik mulch gewoon mijn groente afval, daarbij komen ook veel voedingsstoffen vrij. Voor de rest raad ik naast hooi (wat langer nodig heeft om te vergaan, dan groen materiaal) om ook houtachtig materiaal te mulchen (zitten andere mineralen in). Het duurt vaker enkele jaren (+- vijf jaar) om een grond echt goed op te starten (kan versnelt worden door de grond te enten, met al levende aarde van andere plekken die eenzelfde systeem kennen / anders gaat het leven in de grond gewoon dood). Zeker wanneer dit vanuit een zo te horen slechte positie was. Wat je zou kunnen overwegen is om de grond voldoende vochtig te houden met een druppelsysteem in de tuin aan te leggen, die men aan kan doen wanneer het echt niet regent. De grond bedekt houden is de beste oplossing om uitdroging ervan op te lossen. Een grond kan voedzaam zijn, maar zonder voldoende water heeft een plant daar alleen maar last van (osmose). Dus met name het vochtprobleem moet opgelost worden.

Robert en Monique Knops
BerichtenCOLON 504

Berichtdoor Robert en Monique Knops » 30 Aug 2012, 12:58

Het valt te verwachten dat jullie grond zuur is, dus wat kalk is zeker op zijn plaats voor als jullie er geen zuurminnende soorten willen zetten.

Yule
BerichtenCOLON 5

Berichtdoor Yule » 30 Aug 2012, 16:50

Robert en Monique Knops schreef:Het valt te verwachten dat jullie grond zuur is, dus wat kalk is zeker op zijn plaats voor als jullie er geen zuurminnende soorten willen zetten.
Bedankt voor de tips. Droogte was zeker vorig jaar een probleem, nu leek het wel mee te vallen maar het is goed om er extra naar te kijken.
Wat me opvalt: zelfs zuurminners (bosbes/veenbes, dacht ik tenminste) doen het niet. En die staan naast het moerasje dus op zich zou het qua vocht geen probleem moeten zijn... [img:e6b12]http://illiweb.com/fa/i/smiles/confused.png[/img:e6b12] Ze kleuren helemaal dieprood (de bladeren) en groeien nauwelijks.

Matis
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2011, 14:49

Berichtdoor Matis » 30 Aug 2012, 17:55

Die hebben niet alleen zuur anorganisch materiaal nodig (zand) maar vooral zuur organisch materiaal zoals verteerd mos en verteerde bladeren.

Gr. Matis

Matis
BerichtenCOLON 206

Berichtdoor Matis » 30 Aug 2012, 17:55

Het duurt trouwens ook even voordat de wormen er in leven. Als het bij de nieuwbouw zo overhoop is gehaald zit er niks in.
Wormen zorgen ervoor dat het niet alleen die bovenste laag is maar ook dat het diep in de grond zit.

mitm_Karla

Berichtdoor mitm_Karla » 30 Aug 2012, 18:35

Hoi,

droogte lijkt me iets dat afgelopen seizoen niet echt een factor geweest kan zijn. er zijn geen langdurig droge periodes geweest.

rode bladkleur in bladeren kan duiden op fosfor te kort, maar dat lijkt me ook sterk als jullie meerdere keren per jaar koemestkorrels strooiden.

het duidt iig op een stress in de planten, waar die stress precies vandaan komt?

hoe dik is de laag aarde en compost die jullie hebben aangebracht? hoe diep begint het bouwzand waarop jullie zitten?

de observatie dat de abrikozenboom het wel goed deed, en dat dat arme zanderige grond zou duiden zou kunnen kloppen.

maar dat hoeft niet, fruitbomen reageren ook op slechte omstandigheden vaak door heel veel fruit aan te maken, soort met van overlevingsinstinct die de soort in stand houdt...

Matis
BerichtenCOLON 206

Berichtdoor Matis » 30 Aug 2012, 20:17

Linder, bij bosbessen komt dit meestal door een tekort aan organisch zure stoffen.

Ik heb een kuil gemaakt rond de kluit waar bietenputzwam in groeit in houtsnippers. Daar doet ie het prima!

Yule
BerichtenCOLON 5

Berichtdoor Yule » 30 Aug 2012, 23:53

bedankt voor alle tips! ik zou dus houtsnippers kunnen strooien op het stukje waar de bosbes en cranberry staat?

want hoe kom ik nou aan mos?

we willen in de herfst met vuilniszakken bladeren uit de parkjes verzamelen om over de tuin te gooien, dat wel.

Linder, we hebben de bomen geplant en toen een kuil van een meter diep gegraven en toen zaten we nog steeds in het zand... dieper zijn we maar niet gegaan. Uiteindelijk zal hieronder rivierklei of veen liggen.
In totaal hebben we iets van 40 cm tuinaarde (bemest, maar daar twijfel ik enorm aan nu) gestort op de gedeeltes waar geen bestrating kwam of grind. Er is 1 border die het wel aardig doet, op de noordoost kant raar genoeg, daar groeit wel heel veel mos dus grond is wel zuur denk ik maar daar doen schaduwminnende planten het dus wel goed.

De moestuin ligt op zuidwest, beschut tegen een greenwall aan. Maar daar doet echt bijna niks het. De uien zijn nog steeds maar minisprietjes van 10cm hoog en 2 mm dik... Na maanden in de grond... Wortels idem dito, boontjes een peultjes deden het wel aardig. Broccoli deed het goed en radijsjes ook. Maar het meeste blijft heel klein na het kiemen. Raapjes, pastinaken, uien, venkel is allemaal niks geworden.
Pompoenen en courgettes dus ook niet.

Het klopt dat er niks aan bodemleven was. Echt NIKS. Niet eens slakken. Wat wel fijn was de eerste 2 seizoenen.
Nu zien we voor het eerst wormen en kevertjes en wat lieveheerstbeestjes. Vlinders (en rupsen) genoeg. De bessenstruiken zijn helemaal kaalgevreten. Vogels zien we ook nog nauwelijks, terwijl we aan de rand van de polder zitten.

Wel hebben we al padden en hagedisjes in de tuin. Dat vind ik wel echt een cadeautje hoor!!

Robert en Monique Knops
BerichtenCOLON 504

Berichtdoor Robert en Monique Knops » 31 Aug 2012, 00:07

Roodverkleuring bij soorten als bv. bosbes geven inderdaad stress aan, die waarschijnlijk dan van teveel licht (kan ook droogte) is. Bosbes is een soort van bossen en wil dus ook schaduw. Vaccinium soorten leven ook in symbiose met schimmels, die ook in de grond aanwezig moeten zijn om het goed te doen. Ze moeten ook veel organisch materiaal hebben en leven in een evenwichtig systeem. Kortom als het evenwicht ontbreekt dan gaat de soort ook niet goed.

Het heeft inderdaad in het begin van het jaar veel geregend, maar toen was het ook heel koud, waardoor de planten ook niet groeiden. Daarbij op zandgrond kan het wel vaak regenen, maar doordat de poriën van de grond groot zijn houden ze hoe dan ook, maar zeer kort vocht vast. Als een plant niet constant instaat is om water op te nemen treedt er stilstand in de groei op. Hier heb ik ook in het voorjaar in een groentetuin in Mijdrecht bij mij last van gehad. Wat voor een onkruiden heb je staan en hoe goed doen deze planten het? Als je mossen kent zijn deze ook handig om te weten. Deze planten geven aan of de grond verdicht is en wat er in de grond aanwezig is (voedingstoffen en water.

Het duurt inderdaad lang eer nieuwbouwgronden geschikt zijn om planten *(goed) in te verbouwen. Je kunt de grond enten, zoals al aangegeven.

Fruitbomen willen onder stressvolle situaties inderdaad eerder dragen, maar bij abrikoos is het natuurlijk ook belangrijk dat de bloesem in het voorjaar niet bevriest, dus daarvoor moet er voldoende warmte in de tuin aanwezig zijn. Daarnaast moet de grond goed waterdoorlatend zijn en niet te veel vocht bevatten anders gaat hij dood/slecht. Dit kan ook eerder vruchten opleveren.

Een fosfor te kort is een kleine kans gezien Nederland met een overschot kampt. Echter wat wel kan is dat de fosfor aan andere elementen verbonden is, waardoor de planten het slechter kunnen opnemen. Daarnaast helpen schimmels en cyanobacteriën planten om elementen als fosfor, stikstof, kalium.. op te nemen en deze ontbreken in een nieuwbouwgrond. Zonder dit evenwicht in de grond zullen planten het hoe dan ook slecht blijven doen. Tenzij je voor een over overschot zorgt, zoals de boeren vandaag de dag, dan heb je de schimmels en cyanobacteriën min of meer niet meer nodig totdat de grondstoffen op zijn.