levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

Robert en Monique Knops
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2012, 14:49

Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Berichtdoor Robert en Monique Knops » 05 Aug 2014, 20:50

Hondsdraf groeit in mijn ervaring het snelst in grond waar hij weinig concurrentie heeft en die los en voedzaam is, maar dan wordt hij wel tot drie/vier keer zo groot (kleine planten kan hij dan overgroeien) dan wanneer hij in een polycultuur wordt (tussen het gras/bosrand). De plant is ook volledig eetbaar (niet echt lekker). Hij wortelt op ieder knooppunt (blad/stengel) en niet erg diep, waarmee hij dus niet snel een wortelconcurrent is. Hij bloeit prachtig en is een goede nectarplant. Leuk experiment.

Abracadavra
BerichtenCOLON 333
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2011, 14:49

Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Berichtdoor Abracadavra » 05 Aug 2014, 21:42

[img:e6b12]https://lh6.googleusercontent.com/-P6-c8H4VEUY/U-EikHoU90I/AAAAAAAAIEA/a_rWC_pkkCg/w480-h480/IMG-20140805-WA0004.jpg[/img:e6b12]

De hondsdraf is er zelf gekomen, ik heb alleen op sommige plaatsen wat weg gehaald of verplaatst.
Tussen hondsdraf goeien alleen grote planten zoals tomaten en kolen, de rode kool die er staat is inmiddels door de slakken onthoofd.

En inderdaad hondsdraf moet je wel in de gaten houden als je wilt zaaien, want voor je het weet is je vrij gemaakte stukje om te zaaien weer begroeid.
Ik gebruik de hondsdraf dus niet in percelen waar gezaaid wordt.

Hondsdraf is niet erg gezond om te eten, er zitten stoffen in die niet goed voor de lever zijn, en kan abortussen veroorzaken.
Wel is het geschikt als je geprikt bent door brandnetels, een paar bladeren over de aangedane plek wrijven, en de prik is al een stuk minder.