azimuth

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

Sandra
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2016, 10:33

azimuth

Berichtdoor Sandra » 30 Sep 2016, 12:33

Beste mede-permanauten,

Wat als je een ontwerp moet maken en je niet de kans gekregen hebt om het terrein eerst in verschillende omstandigheden te observeren? Je hebt het terrein bijvoorbeeld enkel op bewolkte dagen gezien, nooit bij zon. Je weet dus niet precies waar de zonne- en waar de schaduwplekken zullen vallen.

Ik vernam dat het mogelijk is de zonne- en schaduwplekken dan in theorie te berekenen door gebruik te maken van de lengte- en breedtegraad, waarop je tuin ligt? Aan de hand van de azimuth, de opkomst- en ondergangsplek van de zon in zomer en winter? Iemand die hier meer van weet en mij kan helpen?

Dankjewel alvast!!
Sandra

roel
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2016, 08:22

Re: azimuth

Berichtdoor roel » 07 Okt 2016, 08:25

Hallo,

Daar kan je mooi Sketchup voor gebruiken. Daarin kan je alles uittekenen in 3D, inclusief bomen op juiste hoogte (je kan gratis boom- en struikmodellen downloaden) en in Sketchup kan je dan op een bepaalde dag en een bepaald tijdstip de schaduwen visualiseren. Je krijgt zo een compleet beeld van hoe door de dag heen de zon en daarmee schaduw draait op elke dag van het jaar, en hoever die schaduw komt. Je kan in theorie ook wel dingen instellen als verschillende bladdichtheden waardoor je meer of minder licht krijgt op sommige plaatsen maar dat heb ik zelf nog niet gedaan.

groet

mandyenmatthijs
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2015, 10:26

Re: azimuth

Berichtdoor mandyenmatthijs » 06 Nov 2016, 22:22

Hoi Sandra,
Kijk ook vooral eens op
http://www.sunearthtools.com/dp/tools/p ... hp?lang=en
Hier kun je de Azimuth van iedere locatie op ararde downloaden in ieder seizoen. Berekenen van de schaduw kun je met de gegeven hoek doen.