De permacultuur basisprincipes

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

IngeLeonora
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2015, 15:44

De permacultuur basisprincipes

Berichtdoor IngeLeonora » 22 Aug 2015, 19:36

Hallo allemaal. Ik wil in een serie artikeltjes (of blogs) dieper ingaan op de principes van permacultuur. Ik zou in elk artikel één principe willen uitwerken, theorie en praktijk (samen ongeveer 300 woorden). Bij de praktijk horen natuurlijk ervaringen ...
Zelf ben ik pas 1 jaar in de praktijk met permacultuur bezig (al wist ik er al jaren van af). Ik heb dus nog niet veel ervaringen om over te vertellen. Dus wil ik jullie hier vragen! :mrgreen:
Vertel hier alsjeblieft een leuke of interessante praktijkervaring, iets wat je zelf hebt meegemaakt, maakt niet uit wat, als het maar met permacultuur te maken heeft. Vertel het maar in het kort. Als het me iets lijkt dat ik zou willen gebruiken, dan neem ik contact op om het verder uit te werken.

permanatuurtuin
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 18:25

Re: De permacultuur basisprincipes

Berichtdoor permanatuurtuin » 22 Aug 2015, 20:18

Ik zou ook naar de verschillende stukken op het forum kijken want het is nogal veel werk om alle praktijkervaringen op te schrijven. Veel dingen zijn ook moeilijk op te schrijven omdat je ze in de praktijk mee maakt. Zolang iets duurzaam of iets van de natuur is dan kun je het onder permacultuur plaatsen. Wat wil je eigenlijk met de artikels doen?

Gebruikers-avatar
Eduard Perma
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2015, 09:05

Berichtdoor Eduard Perma » 24 Aug 2015, 12:55

Zelf ook nog niet zo lang bezig met perma cultuur, wel heel enthoisiast en bezoek vooral zoveel als mogelijk plekken die op een of andere manier met perma cultuur te maken hebben , probeer dit ook bij gemeente en buurt projecten te promoten,dit is niet altijd makkelijk vooral als je de naam perma cultuur gebruikt , doe dit dan in eerste instantie niet meer, noem het duurzaam tuinieren en duurzaam met de omgeving omgaan, bij mensen die dan meer interesse tonen ga ik dan ook de naam perma cultuur noemen.

Een voor mij grappige situatie vond ik een aanpassing in de tuin.
Heb kippen die regelmatig nattigheid voelden gezien we de tegels zo gelegd hebben dat water afvloeid naar de planten en groen kant van de tuin.
Nu hebben we enkele aanpassingen gedaan, stuk gras weggehaald en die vervangen door een grotere vierkant van "modder" met een dikke mulch laag van houtsnippers en enkele eetbare planten. dit is nu een zithoekje, de grond heb ik tot een halve meter diep losser gemaakt gezien die was vastgereden tijdens de bouw van het huis.
De kippen vinden dat dan ook prachtig en graven hier vaak in, tussen het betegelde gedeelte en het groene gedeelte met kippenren heb we met tegels een goot gemaakt die alle regenwater naar de groene tuin in voert, hebben de kippetjes vlak daarvoor dan ook in de houtsnippers gegraven dan staan de kippen naast elkaar te kijken hoe alle snippers langs komen, een soort van kippen sail :D
Leuk voor de kippen, wel eens ietsje minder voor mij vooral als het hard regent moet ik dan de tuin in, bij veel snippers wil de goot wel eens verstopt raken, dus goed observeren en op de tijd de snippers weer naar de modderbak in keren helpt, deze "modderbak" heeft dan ook de functie om water beter in de tuin toe te laten, aan 1 kant gaten geboord en deze gevuld met kiezel, ook weer voor betere waterhuishouding(is erg vaste löss grond) , hierover word nu een doorzichtig afdakje gemaakt waaronder druiven zullen komen(idee opgedaan bij ecotuin keutenberg) helpt tegen meeldauw...en het eerste stuk word niet direct nat van de vallende regen maar door gedeelte wat wel een overstroomt, ook weer mooi om een regenton neer te zetten.
Regentonnen komen dan ook op 4 plekken in de tuin te staan.

IngeLeonora
BerichtenCOLON 24

Berichtdoor IngeLeonora » 24 Aug 2015, 21:49

Bedankt voor de reacties.
Waarvoor ik die stukjes schrijf? Voor de website van Gogreenbuddy. Die site is begonnen vanuit de praktijk (door Marc, die ik alleen via internet ken), voor het tegenwicht vul ik dat aan met stukjes over de achtergrond van de permacultuur e.d.

We willen hier in Meppel ook een gemeenschappelijke 'pluktuin' gaan beginnen. Bedankt voor de raad om het niet direct over permacultuur te hebben. Ja, veel mensen hebben daar een verkeerde indruk van, helaas. Of ze kennen het helemaal niet. Ecologisch, organisch, biologisch ... dat zijn meer bekende termen.

permanatuurtuin
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 18:25

Berichtdoor permanatuurtuin » 29 Aug 2015, 20:02

Ik denk dat de permacultuur inderdaad een onprofessionele naam heeft binnen de organisaties die wat te zeggen hebben over de groene ruimte maar ik zou de term ook niet achterwege laten want anders blijft permacultuur onbekend en een slechte naam houden.

Ik denk dat je de meeste ervaringen wel uit de topics kunt halen. Bij projecten schrijf ik vaker iets over ervaringen.

IngeLeonora
BerichtenCOLON 24

Berichtdoor IngeLeonora » 31 Aug 2015, 08:55

Ja, permanatuurtuin, we zullen het natuurlijk wel permacultuur noemen. Alleen bij de eerste gesprekken met instanties misschien niet direct. Gewoon eerst uitleggen wat de bedoeling is: een gemeenschappelijke tuin bestaande uit bomen, struiken, klimplanten en lage planten, die allemaal wat eetbaars opleveren, een (hopelijk groeiende) groep mensen die voor aanleg en onderhoud zorgt en voor iedereen vrij toegang om te plukken (wat je nodig hebt). En dat allemaal zonder gebruik van kunstmest en chemisch gif. :)