welke meettechnieken voor grote schaal

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

Sandra
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2016, 10:33

welke meettechnieken voor grote schaal

Berichtdoor Sandra » 30 Sep 2016, 12:36

Hallo,

Welke meettechnieken gebruik je het best, als je een groot stuk land (we spreken dan over ha) moet opmeten en in kaart moet brengen? Welke meettechnieken zijn jullie favorieten?

Alvast bedankt!
Sandra

roel
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2016, 08:22

Re: welke meettechnieken voor grote schaal

Berichtdoor roel » 07 Okt 2016, 08:39

Ik heb ook ongeveer een hectare opgemeten, met ongeveer 8m hoogteverschil tussen voor- en achterkant, en die glooiing gaat niet over de hele diepte gelijk. Ik heb eerst met een paar stukken touw en de stelling van Pythagoras een rechte hoek uitgezet (bamboe stokken op de eindpunten met labeltjes van schilderstape om op mijn plan de metingen aan te duiden), van daaruit de rechte lijnen naar perceelsgrenzen met touw uitgezet en die gemeten met een rolmeter van 30m en laserafstandsmeter, en dan van voor naar achter een aantal punten uitgezet op een raster (op het plan) weer met behulp van driehoeksmeetkunde. De hoogteverschillen heb ik dan gemeten met een bouwlaser (maar kan ook met een waterpasdarm). Dat heb ik op een voldoende hoge resolutie gedaan om in de computer een hoogtemodel te kunnen reconstrueren waarin ik de glooiing kon namaken. Toen ik er genoeg van begon te krijgen ben ik wel punten beginnen overslaan en heb ik aantekeningen gemaakt van hoe het profiel daar was, en dat heb ik in de computer nagemaakt. Ik zie geen verschil tussen de nauwkeurig gemeten delen en de delen 'op het oog' in mijn plan, dus een volgende keer zou ik niet meer zo nauwkeurig liggen priegelen en gewoon een stuk of 10-20 metingen doen voor een terrein van zo'n grootte en relief en het niet te moeilijk maken.

Voor een vlak stuk is het nog makkelijker natuurlijk, gewoon een paar stukken touw uitleggen en meten, en dan trigonometrisch de hoeken bepalen. Of uittekenen op computer of op schaal op papier met passer, da's nog makkelijker natuurlijk.

Als het alleen over 'in kaart brengen' van een kadastraal perceel gaat, is er natuurlijk een nog eenvoudigere oplossing waarvoor je het huis niet uit moet - gewoon kaart downloaden van het kadaster.