Vijgenbladpompoen en Zapallito pompoen

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

barbaras
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2015, 21:55

Vijgenbladpompoen en Zapallito pompoen

Berichtdoor barbaras » 26 Aug 2015, 15:31

Ik heb twee pompoenen in de tuin waar ik er teveel van heb en niet goed weet hoe te bereiden.

De zapallito pompoen is een zgn. zomer pompoen (squash) die je jong oogst en dan net als courgette maar kort kunt bewaren. Ze zijn rond en je oogst ze tot ze maximaal 10cm groot zijn. Maar ik vind dat ze zelfs dan al grotendeels bestaan uit zaad en er weinig vruchtvlees in zit.
Op internet heb ik een recept gevonden waarin je eerst 10 minuten kookt in water, je ze dan halveert en het vruchtvlees er uithaalt. Verwijder de pitten zegt het recept, maar ik houdt dan niets over.
De halve pompoentjes kun je vullen met bijvoorbeeld een apart bereid mengsel van ui, gehakt en tomaat en dan afdekken met fetablokjes of andere kaas die niet meteen smelt. Nog 20 minuten in de oven.
Recept is ok, maar haalt het niet bij andere pompoen of courgette recepten.
Wie helpt me aan andere recepten voor dit pompoentje?

Vijgenblad pompoen is een zgn. gourd. Je zou ze jong kunnen oogsten, maar dan zijn ze zo groot als een tennisbal (?). Als ze ouder worden, wordt vermeld op internet dat de smaak zoeter wordt naarmate de pompoen langer bewaard wordt. Zou tot 2 jaar bewaard kunnen worden. Ik kan er echter geen recepten voor vinden. Zou geschikt zijn voor jam of zoete nagerechten. Wie heeft een recept voor pompoenjam? Dat lijkt me wel wat.
De schil blijft bij bewaring heel hard en kan worden gebruikt als een kom.
Ik had er vorig jaar enkele in de tuin laten liggen (teveel pompoenen en de butternut of flespompoen is toch veruit favoriet) en deze pompoen blijft dan inderdaad hard. Een halve schil ligt nu in de kippenren waar de kippen er opgevangen regenwater uit drinken.
Wie heeft er goede ervaringen met de vijgenblad pompoen? Graag ook recepten voor jam of zoete nagerechten.
Ik had de vruchten dus vorig jaar in de tuin laten liggen en nu heb ik tussen mijn klaprozen een nieuwe vijgenbladpompoenplant groeien met enkele vruchten.

permanatuurtuin
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 18:25

Re: Vijgenbladpompoen en Zapallito pompoen

Berichtdoor permanatuurtuin » 29 Aug 2015, 20:20

Ik droog schijfjes (0,5 cm dik) courgette om ze later als chips vervanger te eten. Ik vind ze heel lekker. Je kunt ze kruiden met wat zout en paprikapoeder (dit doe je als ze nog nat zijn). De eerste pompoen zou zich hier misschien ook voor lenen.

Het vruchtvlees van de tweede zou ik gewoon koken en proeven hoe het smaakt dan kun je zelf wel toevoegen wat nodig is om er een lekkere jam van te maken. Ik zou de jam wel wecken anders moet je te veel suiker toevoegen.