Permanatuurtuin Hulsberg en Beek

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

permanatuurtuin
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 18:25

Permanatuurtuin Hulsberg en Beek

Berichtdoor permanatuurtuin » 10 Nov 2017, 11:53

We ontwikkelen met name Beek verder, omdat dit perceel op de lange termijn meer toekomst heeft. In Hulsberg hebben we het perceel minder arbeidsintensief gemaakt. Het is hierdoor landschappelijk mooier geworden en hetgeen wat we hier houden mag groter worden.

In Beek zijn we de bosflora, stinsen en bloemrijkgrasland soorten aan het vermeerderen. Verder groeien de aangeplante fruit- en notensoorten gestaag. We hebben twee moeilijke jaren achter de rug, als we kijken naar het weer (1ste jaar / eerst 3-4 maanden regen / toen 5 maanden droogte) / 2e jaar / harde vorst eind april / 6 maanden droogte). Ik ben benieuwd naar komend jaar (hopelijk zit het mee).

Ondanks alle zaken die doodgegaan zijn hebben we toch nog veel successen gehad. We hebben in het eerste jaar ongeveer 6 maanden van de tuin grotendeels geleefd (6 personen) en dit jaar gaan we nog beter (misschien wel 9 maanden). Daarnaast hebben we al veel verschillende producten. Ook het inmaken gaat heel goed.

We bedekken de moestuin met worteldoek (800m2), wat een succes is. Het weet in ieder geval het onkruid een stuk minder dominant te maken en rijen zijn relatief snel te herstellen en kunnen dan weer ingeplant worden.

We hebben dit jaar ook weer het een en ander aan fruit- en notensoorten geplant. Verder hebben we veel voor de bijen en andere insecten staan. Op het moestuin forum plaats ik meer updates en hier kan ik ook makkelijker foto's plaatsen, dus die staan hier ook.