Krimpgebieden Brussel LEADER LAG's

ModeratorsCOLON Frank, Marc Siepman

Hetty
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2011, 14:49

Krimpgebieden Brussel LEADER LAG's

Berichtdoor Hetty » 08 Mrt 2015, 23:06

In heel Europa trekken mensen vanuit het platteland naar de stad. Jongeren die een opleiding volgen in een studente stad blijven daar vaak wonen en werken.

Van de andere kant merk ik dat jongeren die in een stad opgegroeid zijn verlangen naar het platteland.

Brussel heeft voor de krimpgebieden subsidie uitgetrokken onder de naam LEADER, heel europa wordt in LEADER gebieden verdeelt.
Noem het maar "nieuwe gemeentes" of misschien wel "meentes". (mijn zienswijze)
Op 4 maart ben ik naar een bewonersbijeenkomst geweest in het Zuid-Limburgse Beek.
Na een gezamelijke inleiding zijn we in groepen tafelgesprekken gaan voeren.
Enkele uitkomsten van die tafelgesprekken heb ik met de ipad opgenomen, mindere kwaliteit, maar wel interessant om een idee te vormen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik spijt heb dat ik de eerste uitkomsten niet opgenomen heb, op deze manier krijg je maar een gedeeltelijk beeld.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat in LEADER gebied Zuid-Limburg een LAG Lokale Actie Groep gevormd wordt, deze moet voor meer dan 50% uit burgers bestaan. Het gaat hierbij om ongeveer 12 personen.
Een LAG kan weer onderverdeelt worden in werkgroepen.
Dit is een website van een LEADER gebied in Groningen.
LEADER Oost groningen LEADER steun groepen
Website van de overheid over LEADER

Database alle LEADER gebieden in Europa

Al langer bestaat in Nederland het netwerk: Netwerkplatteland zeker een bezoekje waard.
Laatst gewijzigd door 1 op Hetty, in totaal 10 keer gewijzigd.

Hetty
BerichtenCOLON 15

Re: Krimpgebieden Brussel LEADER LAG's

Berichtdoor Hetty » 10 Mrt 2015, 07:27

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat van een leegstaande boerderij in het platteland soortgelijke projecten als de boerderij "Genoenhof" in Swalmen, worden opgezet.
Video boerderij groenhof Swalmen
Website Emmaus perspectief

Hetty
BerichtenCOLON 15

Berichtdoor Hetty » 12 Mrt 2015, 17:29

De laatste actuele nieuwsbrief van Netwerkplatteland 12 maart

Hetty
BerichtenCOLON 15

Berichtdoor Hetty » 15 Mrt 2015, 19:54

Boeren met natuur, Limburg oost. Een proef project in Midden-Limburg

permanatuurtuin
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 18:25

Berichtdoor permanatuurtuin » 22 Mrt 2015, 12:09

Ik vind zoiets super en zou graag zoiets opzetten, maar je zult toch een hoop vermogen nodig hebben om überhaupt met zoiets te kunnen beginnen. Nadat je het bedrijf opgezet hebt moet je natuurlijk het hele plan nog rendabel zien te krijgen binnen alle regelgeving die gericht is op de reguliere manier van boeren. Dit zal toch wel heel moeilijk zijn. Ik zou zoiets alleen durven met hulp van mensen die zoiets al eens gedaan hebben. Dan moet je natuurlijk wel veel geld hebben.

Hetty
BerichtenCOLON 15

Berichtdoor Hetty » 19 Mrt 2017, 10:59

Dit berichtje van 2015 heeft een vervolg gehad, inmiddels is de Permacultuur/Voedselbossen/Herstellende landbouw bal behoorlijk aan het rollen in Limburg.
Op 26 maart 2017 organiseren we als burgers een derde Bottom up bijeenkomst met als doel een gezamenlijke aanvraag van kleinere initiatieven in Zuid-Limburg.
Na het symposium Voedselbossen Herstellende Landbouw van vrijdag 17 februari 2017 in Herten, ontstaat de vraag en behoefte bij de milieufederatie om een forum met een draadje Herstellende Landbouw Limburg te openen.
Zodat iedereen die zich aanmeldde bij de Milieufederatie om deel te nemen, verder van ontwikkelingen op de hoogte gehouden kan worden.
Mijn idee is om dit te vragen aan de forum beheerders.

Hetty

Hetty
BerichtenCOLON 15

Berichtdoor Hetty » 19 Mrt 2017, 11:01

Dit berichtje van 2015 heeft een vervolg gehad, inmiddels is de Permacultuur/Voedselbossen/Herstellende landbouw bal behoorlijk aan het rollen in Limburg.
Op 26 maart 2017 organiseren we als burgers een derde Bottom up bijeenkomst met als doel een gezamenlijke aanvraag van kleinere initiatieven in Zuid-Limburg.
Na het symposium Voedselbossen Herstellende Landbouw van vrijdag 17 februari 2017 in Herten, ontstaat de vraag en behoefte bij de milieufederatie om een forum met een draadje Herstellende Landbouw Limburg te openen.
Zodat iedereen die zich aanmeldde bij de Milieufederatie om deel te nemen, verder van ontwikkelingen op de hoogte gehouden kan worden.
Mijn idee is om dit te vragen aan de forum beheerders.

Hetty